Vad står det egentligen i annonsen?

Nyheter

I går inledde Cancerfonden en satsning för att uppmärksamma det faktum att 1 av 3 får cancer, men alla drabbas med frontfiguren Per, som fick cancerdiagnosen myelom 2010. På annonsplats tittar han och sonen Marcus oss i ögonen över rubriken ”1 av 3 får cancer. Men alla drabbas.”

Men vad menar vi med det budskapet? Frågan har kommit upp i sociala medier så låt mig förklara hur vi har tänkt och vilken statistik vi stödjer oss på. 

-  När en person får cancer påverkas även människorna i den sjukes närhet. För syskon, föräldrar, barn och vänner kan det kännas som om livet faller samman när någon de älskar blir sjuk. Eftersom cancer är en så vanlig sjukdom är det troligt att vi alla känner, eller kommer att känna, någon som insjuknat. På det sättet är även vi som står bredvid drabbade, även om vi inte själva är sjuka, säger Camilla Gärefors, projektledare på Cancerfonden. 

Socialstyrelsens statistik visar att drygt 30 procent av alla som bor i Sverige får en cancersjukdom någon gång i livet.

- Risken att få en cancersjukdom före 65 års ålder är 13,9 procent för män och 16,1 procent för kvinnor, säger Lena Biörnstad, informationschef på Cancerfonden. I dag lever cirka 400 000 personer i Sverige som har eller har haft cancer.

Varje år diagnostiseras cirka 55 000 cancerfall. 2010 diagnostiserades 52 procent av cancerfallen hos män och 48 procent hos kvinnor. 

- Ett av målen med vår satsning är att  få fler att stödja Cancerfonden genom att bli månadsgivare, säger Camilla Gärefors.